0Вашата количка Търсене Намери ни във Facebook Последвай ни в  Twitter
Търси теми:  Разширено търсене

Добре или зле е да спите следобед

Добре или зле е да спите следобед
Теми по категории
Добре или зле е да спите следобед

11 септември, 2017

Често подценявана част от всяка тренировъчна програма е сънят. Някои обичат да следят колко спят, а други дори вярват, че сънят им помага да постигнат нов личен рекорд. Тогава какво може да се обърка, в случай че просто си набавите няколко допълнителни часа със следобедни дрямки?

Доста неща, щом погледнете съвременните изследвания по въпроса. На първо място, ако твърде често Ви се иска да подремнете, това може да е признак за бъдещи здравословни проблеми, като увеличен риск от диабет тип 2 или сърдечни болести. През 2014 г. в

American Journal of Epidemiology дори е публикувано изследване на учени от Университета в Кеймбридж, което показва, че подремването по един час или повече всеки ден увеличава с 32% риска от преждевременна смъртност.

Враг или приятел

Е, дали това означава, че дрямката е новият обществен враг №1 след цигарите? Със сигурност не, казва д-р Майкъл Гранднър, специалист по съня от Университета в Аризона. Според него честите следобедни дрямки не са проблем сами по себе си, а са индикация за настъпващ проблем. „В много случаи хората имат нужда да подремнат, защото им липсва качествен сън през нощта и не остават бодри през деня“, обяснява Гранднър. Ако и Вие сте от тези хора, може да погледнете тези съвети за по-пълноценен сън.

„Спането през деня е ранен индикатор за проблеми със здравето“, допълва Юе Ленг, съавтор на изследването на Университета в Кеймбридж. Той също смята, че сънливостта през деня е симптом за здравословни проблеми, а не техен причинител. Т.е. да обвиняваме следобедния сън за по-високата смъртност е като да обвиняваме лекарите за сърдените болести – по-вероятно е да отидете на лекар, ако имате проблеми със сърцето, но това не означава, че вината е в него.

Разбира се, безсънието е свързано с всевъзможни здравословни проблеми – от развитието на Алцхаймер до затлъстяване. Но ако сте ходещо зомби през деня, дори след като смятате, че сте спали достатъчно, може под повърхността да се крие някакво сериозно състояние (като сънна апнея), предупреждава Гранднър. Той допълва, че ако подремвате 60 или повече минути, това може да е знак, че нещо не е наред със съня или здравето Ви. Консултирайте се с личния си лекар и въведе разумни промени в ежедневието си, които ще Ви помогнат да спите по-пълноценно през нощта.

Плюсовете и минусите от дрямката

Макар че да спите дълго през деня може да е сигнал за проблем, Гранднър обяснява, че от бързата дрямка (20-30 минути) има сериозни ползи. Стига да е въпрос на избор, да поспите през деня помага да мислите по-бързо, да сте по-концентрирани и подобрява физическата координация, обяснява той. Просто не оставайте в леглото прекалено дълго. Всички тези ползи обаче зависят от това да се наспивате добре през нощта, подчертава Медник.

Макар че да дремнете за по-малко от час може да е полезно, по-продължителният сън през деня вкарва тялото и мозъка Ви в „дълбоките фази на съня“, обяснява Гранднър. Ако потънете в тях, най-вероятно ще се събудите гроги.

Освен това продължителните дрямки може да извадят от строя вътрешния Ви часовник (т.е. циркадните ритми). В резултат на това е възможно да почувствате прилив на енергията и внезапен глад в съвсем неочаквани моменти, както и да изпитате влошаване на съня през нощта.

Всичко може да зависи от гените Ви

При някои хора – до около 40% от населението – следобедната дрямка може да е единственият начин да се чувстват енергични, казва Сара Медник, професор по психология в Калифорнийския университет. Според нея това е заложено в гените им. Без да подремнат, те се нуждаят от кафе или друг изкуствен източник на енергия, за да останат продуктивни и концентрирани през целия ден. „Пропускането на дрямката може напълно да убие продуктивността на тези хора“, казва Медник. Това е причина все повече компании, като Uber и Google, да оборудват специални зали, в които служителите им могат да си подремват.

Как да разберете дали попадате в тази група? Много е просто. Щом легнете да спите следобед, ако се събудите сами след 20-30 минути и се чувствате освежени, вероятно попадате в тази група. В противен случай няма да може да станете без будилник и дрямката ще Ви оставя с чувство за отпадналост, место да Ви дава сили.

Заключение

Без значение дали нуждата от дрямка е заложена в гените Ви или се налага да поспите, защото сте много изтощени и не се наспивате добре през нощта, следобедният сън почти никога не е нещо лошо. Особено ако замените двойното еспресо или кенчето „Ред Бул“ с едно бързо подремване за 20 минути. Според медник това е здравословна алтернатива, защото симулиращите напитки не освежават тялото и ума така, както сънят.

Ако обаче страдате от безсъние и компенсирате с твърде продължителна сиеста, зависимостта Ви от дрямките може да задълбочава проблема и да прави заспиването вечер още по-трудно, предупреждава Гранднър. В началото няма да е лесно, но да пропуснете следобедния сън и да го замените с малко упражнения ще Ви помогне да спите по-добре нощем.

Продължителността на идеалната сиеста е различна за всеки човек, но като цяло 20-30 са напълно достатъчни. Ако останете заспали повече от половин час, би било по-добре да удължите дрямката си до 90 минути – колкото трае един пълен цикъл на съня, смята Медник. Като цяло тя съветва да пробвате различна продължителност и да прецените какво работи най-добре за Вас.

Автор: 2bFIT.bg

Снимка: pixabay.com

Затвори прозореца